הטרדה מינית בעבודה


הטרדה מינית במקום העבודה

הטרדה מינית בעבודה היא ניצול עמדת כוח של מעסיק או מעסיקה, כנגד אחד או יותר מעובדיו, בדרך של הפניית לחצים ודרישות מיניות כלפיהם, הן על ידי רמיזות והן על ידי פעולות פיזיות.

ההטרדה המינית יכולה להתבטא בכל מיני התנהגויות, החל במבט, ועד למעשה מגונה.

מרבית המוטרדות מינית הן נשים שהמעסיק נוטה לראות בהן "החוליה החלשה". לרוב אלו אמהות חד הוריות, עולות חדשות, מפרנסות יחידות, וכאלו שהסיכוי שהן יתלוננו על ההטרדה – נמוך.

עובדות שהוטרדו מינית נאלצות להתמודד עם תחושות קשות כגון: אובדן אמון, דכדוך, דיכאון, ביטול עצמי, חוסר ביטחון, חשש לצאת מהבית, בושה, אשמה ורתיעה מדיווח על כך, לבל יתגלה הדבר ויהפוך למושא לעג או השפלה.

על פי חוק הטרדה מינית התשנ"ח – 1988, הטרדה מינית היא אחת או יותר כלהלן:

  1. סחיטת אדם לביצוע מעשה בעל אופי מיני. למשל – מעסיק שמאיים לפטר עובדת, אלא אם היא תקיים איתו יחסי מין.
  2. מעשה מגונה. למשל – מעסיק שנוגע בעובדת או חושף עצמו בפניה, ללא שהעובדת נתנה הסכמתה לכך.
  3. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, אף שהאדם אליו מופנות ההצעות הראה שאינו מעוניין. במידה וקיימים יחסי מרות, אין צורך להראות אי הסכמה. למשל: עובד ששולח מסרונים טלפוניים מיניים לעובדת, למרות סירובה. ובמקרה אחר – מעסיק שמזמין עובדת לביתו כדי לקיים יחסי מין, אף במרומז.
  4. התייחסויות חוזרות למיניותו של אדם, אף שהאדם אליו מופנות ההתייחסויות הראה כי אינו מעוניין. במידה וקיימים יחסי מרות, אין צורך להראות אי הסכמה. למשל – הערות מיניות על חיצוניותה או לבושה של עובד שהראתה כי היא לא מעוניינת לשמוע הערות מסוג אלו.
  5. התייחסות מבזה או משפילה למינו או נטייתו המינית של אדם, בין אם הוא הראה שהדבר מפריע לו ובין אם לא. הדבר יכול להיעשות בעל פה או בכתב.

מה ניתן לעשות לאחר שהוטרדת מינית?

  1. להגיש תלונה פלילית במשטרה ו/או להגיש תביעה אזרחית בבית הדין לעבודה.
  2. במקום העבודה המונה מעל 25 איש חייב להיות אחראי על סוגית ההטרדות המיניות (בדרך כלל אישה). יש לפנות אליה בכתב ולספר לה על המקרה. על פי החוק, עליה לפעול ולטפל בתלונתך בהקדם.
  3. יש ליידע את מעסיקך (גם בכתב) כי קיימת הטרדה מינית בעבודה (אם הוא לא המטריד בעצמו), כך לא יוכל לטעון בעתיד כי לא ידע על ההטרדה.
  4. לשתף חברים טובים מהעבודה על ההטרדה המינית. דבר זה יכול לפעול לטובה בכמה מישורים – תמיכה נפשית, ולעתים עלול להתברר כי את לא הראשונה שהוטרדה. התארגנות של מספר נשים תגביר את הסיכוי להצלחה בתביעה.
  5. לתעד. נכון, הדבר לא תמיד אפשרי, אך יש לנסות לתעד את המקרים ככל האפשר, בין אם בהקלטה או בעדים.

ומהן אמצעי הענישה במקרים אלו?

במשפט הפלילי, לאחר שמוגשת תלונה במשטרה על ההטרדה, ובמידה והמטריד נשפט או מורשע, הוא צפוי לעונש של עד שנתיים מאסר. אם המטריד הטריד ואף התנכל למוטרדת, הוא צפוי לעונש של עד 4 שנות מאסר.

במשפט האזרחי, לאחר שמוגשת תביעה כנגד המטריד, בית המשפט רשאי לפסוק פיצוי של עד 60,000 ש"ח לנפגעת, אף אם לא הוכח שום נזק. עובדת יכולה לתבוע גם את המעסיק, מכוח אחריות שילוחית, גם אם הוא לא המטריד בעצמו.

להלן, פרטים של מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, אשר ממוקם בתל אביב ועומד לרשותך 24 שעות ביממה. גבר או אישה יכולים לפנות ולקבל תמיכה וסיוע מלא, וכן לקבל ייצוג תוך שמירת סודיות.

קו סיוע לנשים ולנערות 1202

קו סיוע לגברים ונערים 1203

קו סיוע לגברים ונערים דתיים: 02-5328000

ת.ד. 26368 תל אביב 61263

טל': 03-51676643, פקס: 03-5167659

אי-מייל: TA1202@012.net.il

אתר אינטרנט: www.1202.org.il

הטרדה מינית בעבודה נחשבת לתחום רחב, ולצערנו מתרחשת מידי יום במקומות עבודה ברחבי העולם. מה יכול להיחשב להטרדה מינית בעבודה?

כשעובד או עובדת חשים מוטרדים במקום העבודה, נשאלת קודם כל השאלה אם בכלל מדובר בהטרדה מינית על פי החוק במדינת ישראל. אם מדובר בהתנהגות שהיא מילולית בלבד ולא גופנית – האם החוק יראה אותה כהטרדה בפועל או כשיחה חסרת חשיבות בין מכרים לעבודה? הם זו הצעה רומנטית או עלבון? האם זה מקובל שמעסיק יפנה לעובדת שלו ויציע לה לצאת איתו לדייט? מה אומר לנו החוק? על מי הוא מגן ובאיזה אופן?

הטרדה מינית בעבודה – מה עלי לעשות?

כנגד מקרה של הטרדה מינית בעבודה אפשר לפעול בכמה אופנים – העובד או העובדת זכאים להתלונן בפני המעסיק ולבקש לקיים בירור משמעתי. המעסיקים מחויבים להגן על המתלוננים במהלך הבירור מפני התנכלות שעלולה לקרות כתוצאה מהתלונה ובמקרה הצורך להרחיק מיד בין המתלונ/ת לנילון. בנוסף, יש לקבוע אם אכן הייתה הטרדה מינית ואם כן, להגן על המתלוננים ככל האפשר ובכל דרך שתימצא לנכון. במידה והמעסיק לא פעל כשורה והגן על המתלוננים, או למשל, לא ביצע פעולות חקירה ראויות כפי שדורש ממנו החוק, ניתן לתבוע אותו בתביעה אזרחית. אפשרות נוספת עבור המוטרד/ת היא להגיש תביעה ישירות כנגד המטרידים עצמם, ללא צורך בהוכחת נזק, על סך של עד 120,000 ₪ לכל מקרה ומקרה. כמו כן, ניתן גם להגיש תלונה במשטרה כנגד המטריד/ה.

עובד שפוטר עקב הטרדה מינית

הטרדה מינית בעבודה יכולה גם להביא לפיטורים שלא כחוק, כתוצאה מהתנכלות לעובד\ת המתלוננ\ת או כתוצאה מסירוב לשתף פעולה עם הצעה מינית מטעם המעסיק עצמו, למשל. במקרים כאלה בתי הדין יכולים להורות להחזיר את המתלוננים חזרה לעבודה דרך צו מניעה נגד פיטורים, ו\או להגיש תביעה כספית.

במקרים של תקיפה פיזית חמורה כגון אונס או כל תקיפה פיזית בהקשר מיני – יש לפנות למשטרה כדי למנוע מהפוגע לחזור על פעולותיו, אחרת בית הדין עלול להטיל ספק בגרסת המתלוננים. כמו כן, הגשת תלונה מוקדמת, יש בה כדי לכפות על המשטרה לקיים הליכי חקירה, וכן לאתר ראיות נוספות למקרה ההטרדה ו/או הפגיעה. כך או כך, יש לפנות לעורך דין המתמחה בדיני עבודה, מוקדם ככל האפשר.

אורן טל, עורך דין לענייני עבודה, בעל וותק רב ומוכח בסוגיה זו, והוא ישמח לעמוד לשירותכם בתחום ההטרדה המינית במקום העבודה. צלצלו 036056666

זקוקים לייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים

עורך דין הטרדה מינית

עורך דין הטרדה מינית אורן טל הטרדה מינית במקום העבודה יוצרת מצב מורכב ורגיש לכל המעורבים. כשאדם מתלונן על הטרדה...
המשך קריאה

ליווי וייצוג עובדים

משרדינו מייצג עובדים רבים במשק הישראלי, ומתמחה היטב בזכויות הסקטור הפרטי והציבורי. המשרד בקיא בכלל זכויות העובדים המגיעים מהענפים השונים...
המשך קריאה

ייצוג בהליכי שימוע

משרדינו מייצג עובדים ומעסיקים בהליכי שימוע לפני פיטורים ו/או לפני שינויי תנאי העסקה. המשרד מלווה את העובד או את המעסיק,...
המשך קריאה

ליווי בהליכים קיבוציים

משרדנו מלווה עובדים ומעסיקים בהליכים קיבוציים, לרבות במשא ומתן קיבוצי. על חברות רבות במשק הישראלי חלים הסכמים קיבוציים, כלליים, ענפיים...
המשך קריאה

ליווי וייצוג מעסיקים

משרדינו מייצג ומלווה מעסיקים רבים ומעניק להם ייעוץ שוטף יומיומי בדיני העבודה ובזכויות עובדיהם (ריטיינר). המשרד זמין לקריאות פתע ולחוות...
המשך קריאה

זכויות נשים בעבודה

בעולם העבודה קיימת הגנה רחבה לנשים עובדות. סוגיות נפוצות הקשורות לעובדות הינן, בין היתר, היריון וטיפולי פוריות, הטרדה מינית בעבודה,...
המשך קריאה
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

זקוקים לייעוץ משפטי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם